Minden évben sok szó esik arról, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük azoknak, akik sokat vezetnek a zord napokon is szemüvegben. Szemész, optometrista és optikus tippjei és tanácsai után, most a gyakorlati oldalról közelítjük meg a kérdést és megkérdeztünk egy tapasztalt végfelhasználót.

Lukonics Gábor munkája miatt sok időt tölt a volán mögött, szabadidejében pedig síel és síoktatóként tevékenykedik, vagyis téli mindennapjainak elengedhetetlen feltétele, hogy biztonságosan és kényelmesen viselje szemüvegét. Megkérdeztük milyen optikai segédeszközöket próbált és használ, mi vált be a hétköznapi tevékenységei során.

 

Pára, szürkület és visszacsillanások – ezeket szokták a szakemberek említeni, ha a szemüvegesek téli problémáiról beszélünk.

Valóban a pára az első számú nehézség, főként most, hogy a maszk viselése is sok helyen kötelező, a homályos lencsék mindennaposak.

 

Hogyan küzd ellene?

Egyfelől szerencsés vagyok, közelre jól látok, így, ha a maszk miatt párás lesz a szemüvegem, akkor egyszerűen feltolom a fejemre, a kocsiban meg leveszem a maszkot, így nem párás a szemüveg. Persze kipróbáltam a páramentesítés egyéb lehetőségeit is. A kendőt, amivel át kell törölni a lencsét és gyorsan múlik a pára és a hasonló funkciójú sprayt is. Mindkettő jól működik, de a spray hatása tartósabb, így annál maradtam. Sajnos gyakran nehéz hozzájutni, nagy a kereslet, így jó, ha az ember barátai között akad optikus, aki szól, amikor ismét elérhető ez a termék. Egyébként nem a látásjavító szemüvegemen próbáltam ki először, hanem búvárkodáshoz és mivel ott bevált, ezért bekerült a mindennapi használatba. Szerintem az állandó bevonatoknál is jobb megoldás.

 

A felsorolásom második pontja a szürkület okozta probléma volt, ezt általában színes, jobbára sárgás, lencsékkel igyekeznek csökkenteni.

Nekem a szürkület nem okoz nehézséget, rokonom akad, aki nem ül volán mögé alkonyatkor, mert annyira nem érzi magát biztonságban, de nekem nincs ilyen gondom, pont ugyanúgy látok ebben az időszakban, mint nappal. De mégis találkoztam a sárgás lencsékkel, csak nem az utakon, hanem a sípályákon. Ott ugyanis a ködös, párás napokon nagyon jó szolgálatot tesz a sárga lencse, valóban emeli a kontrasztot, így biztonságosabb a lesiklás. Nem mindegy, hogy milyen gyors az észlelés és a reflex, pont, mint vezetésnél.

Szintén veszélyforrás a közlekedésben, hogy a sima felületek visszaverik a fényt, így elvakítva a sofőrt. Erre is van jó megoldás?

A városban rengeteg a becsillanás, a kirakatok, a többi autó szélvédője, sorolhatnám. De ez könnyen orvosolható, ugyanis van olyan bevonat, ami felveszi ez ellen a harcot. Bevallom szkeptikus voltam a hatásosságával szemben, de mivel nem volt túl drága, ezért a jobb szemüvegemre felrakattam és meggyőzött. Vezetéshez csak ezt hordom, főleg reggel és este, amikor más szögből jön a fény és még több a csillanás. A biztonság nagyon fontos az utakon és a sípályákon is, akkor is, ha szemüveget visel valaki. Az autó egy másodperc alatt több mint 15 métert halad 60 km/h sebességnél, szóval nagyon nem mindegy mikor vesz észre valaki egy gyalogost vagy másik járművet.

 

Ha Ön is szakértő optikust keres, kattintson térképes keresőnkre!